Alla inlägg under april 2015

Av Emma - 27 april 2015 09:27

Decibel är ingen badhund. Hon är nöjd med o doppa tassarna o knappt det! Vatten ska drickas verkar vara hennes åsikt!

Java däremot tycker det är HELT OKI o bada lite :)

Decibel solar hellre !

Fina vitsippor har vi oxå!

Av Emma - 20 april 2015 13:23

 


Nu har jag nästan fått det bekräftat, det jag misstänkt.

Decibel har allergi mot något ute på sommaren, gräs eller pollen?! 

Inga blodprov tagna nu, veterinären vill helst göra det mitt i sommaren för att göra möjligheten o hitta "det skyldiga" ämnet bättre. Däremot har hon nu fått kortison utskrivet, och ett schampo på rekomendation.


Bakgrunden då...

Hennes andra sommar fick hon lite eksem, inget som störde henne, hon vare sig kliade eller slickade oroväckande. Men JAG ville ändå kolla det. 

Då fick hon antibiotika samt klorhexidinschampo.

Eksemen blev lite bättre men fanns fortfarande spår kvar efter antibiotikakuren. 

Veterinären ville att vi skulle testa ett annat foder. Vilket jag tyckte kändes konsitgt då hon ätit samma över ett år...

till hösten gick eksemen bort helt. Utan att vi bytt foder. 

Så till våren kom de tillbaka... min misstanke började gro, allergi eller något lindrig variant av fukteksem?! 

Tvättade med schampot och det lindrade, eksemen var inte många och Decibel verkade inte påverkad.

Till hösten var försvann dem igen och jag blev iaf säker på min sak att eksemen bara hörde sommaren till!!

Så förra sommaren smög det sig på och blev värre och värre! Eksemen fler... Jag har läst massor om spannmålsfritt foder så vi testade det samt schamponerade. 

Eksemen höll i sig långt in i hösten och på slutet kliade hon sig en del! 

Nu hade hon varit fin i huden några månader bara och nu har det börjat satt fart igen, lite tidigare än förut, lite mer än andra vårar, med mer påverkan. Märker att hon kliar sig mer och slickar sig mer, inte alls hysteriskt men ändå så jag märker det! 

Så nu har vi varit till veterinär igen, de konstaterar samma som jag att det ju är ganska öppenbart något ute sommartid som hon reagerar på...

Så nu HOPPAS jag verkligen kortisonet hjälper, att det försvinner eller iaf lindras!! Det ihop med schampot som ska va snäppet bättre än det vi fått ordinerat förut! 

Nu blir det dusch 2-3 ggr/vecka, kortison och tummen stenhårt hållen för min fina flicka att det inte blir mer, att det inte blossar upp än värre, att hon inte blir att lida av detta...!

Får ont i magen av o tänka på att hon kan bli än sämre. 

Har läst att allergi kan bli värre med åren och det verkar ju tyvärr så. Hoppas bara nu att det räcker så här. Vill ju inte att min fina tjej har obehag! Räcker det inte med kortisonet så hoppas jag de kan se på prover vad hon reagerar på för då kanske det finns vaccin till nästa sommar...


Tävlingssäsongen över innan den börjat iaf. Kortison räknas som doping har jag förstått det som! Går iofs att söka despens då hon äter det pga allergi men... får se om jag orkar söka sånt o krångla, får se oxå hur hon blir att må. 


Just nu siktar jag på en tävlingsfri sommar för Decibel. Träna kan vi ju göra ändå! 

Så får vi se om det blir tävling för Java kanske eller om vi bara ska vara i sommar...


 




Av Emma - 17 april 2015 15:55

Engelsk springer spaniel och dess rasfakta på annorlunda vis ;)


*kelgris!
Rasen är glad, snäll och vänlig.

*arbetsnarkoman!
Rasen ska ha stor arbetslust!

*mammig/pappig!
Rasen ska vara följsam!

*fjäskig!
Rasen ska vilja vara till lags!

*nyfiken!
Rasen ska vara nyfiken och orädd.

*utseendefixerad!
Rasen kräver en del pälsvård!

*färgglad!
Rasen finns i brun/vit, svart/vit samt i dessa två med tan!

*strumptjuv!
Det är en apporterande ras!

*clown!
Rasen är lättlärd och passar till allt från trix till jakt och lydnad!

*Lillasyster/lillebror!
Rasen passar utmärkt som familjehund för den aktiva familjen!


Av Emma - 15 april 2015 21:34

idag har jag och Decibel vart hos veterinären! Ett himla trevligt ställe tycker Decibel.

-Det luktar spännande från massa olika djur, man träffar nya människor som vill klappa, klia o känna på en. Matte ber en stå både på våg o bord o man får en godis eller två!

-Matte fick med sig en flaska speciellt schampo hem samt ett recept till Apoteket!
Detta för att hjälpa mig med mina eksem som jag får pga allergi mot gräs/pollen!

Av Emma - 13 april 2015 18:07


 
 
 
 

Roligt med trix :)



Av Emma - 9 april 2015 09:09

Jag har länge tänkt att det skulle va kul o ha i alla fall något kort på mig och hundarna ihop, typ som profilbild på fb osv.
Så här om dagen när solen sken bad jag min snart 12åriga son o fota mig o flickorna lite!

Här är resultatet!

Tog förstås lite på bara flickorna oxå :)

Det är mysig vy vi har på nya baksidan tycker jag, här kommer mer bilder men nere vid Dalälven som rinner förbi

Av Emma - 8 april 2015 22:53

Selar och koppel på sen ut med cyklarna. Rickard fick ta Decibel så tog jag Java så här på premiärturen. Kommer ihåg första gångerna med Decibel... Vingligt hoppigt o studsigt o många tveksamma turer innan hon kände sig säker på sin plats till höger om mig och cykeln. Java har jag ju tränat höger och vänster på från start så att hålla sig på höger var inte knepigt alls och med hennes självförtroende var det inget konstigt alls o jogga med bredvid cykeln!

En ganska kort tur blev det förstås men roligt o skönt! Fina cykelvägar häromkring med skönt gräs i kanten som hundarna får ha under tassarna :)

Av Emma - 8 april 2015 08:13

Inte ofta jag skriver om allt knas som ändå händer med hundar och då speciellt en "valp" i huset. 

Men visst händer det tok! 


Decibel är ganska lugn, hon är ju ändå 5 1/2 år nu :)

Hon är dessutom så smart så hon gör inget "man inte får" när matte ser på!

Decibel VET att hon har sina egna sängar och att soffa o våra sängar faktiskt är just våra.

MEN när vi inte är hemma, eller när vi sover....

Tror ni hon håller sig i deras soffa o säng då? haha knappast!

Då testar hon den ena sängen efter den andra men soffan är mest poppis!

På kvällarna lägger hon sig i sin säng i vårt sovrum men om jag av nån anledning går upp på natten så händer det att hon antingen ligger i Olivers fotända eller ute i soffan.

HÖR hon att jag är uppe o går, då smyger hon fint ner och när väckarklockan ringer så hör man snart en "smidig" duns när hon hoppar ner från soffan o sen tassandet in till hennes egen säng, sen ligger hon där o "sover" när jag går upp.... mm dem är inte dumma de här fyrbenta inte!!


Java då den lilla skrotungen! Hon är verkligen en liten busa hon. FULL av livsglädje, nyfikenhet o matlust! ALLT undersöks o allt ätbart som ligger framme försvinner snabbt o smidigt ner i liten springermage! 

Gäller o tänka till o inte lämna en macka på bordet tex, Decibel stjäl ju inte alls så man är ju van o kunna lämna saker framme och fortfarande efter 1 år med Java har vi inte riktigt lärt oss att det inte fungerar med en växande valp/unghund ;) 

Och ja självklart blir det ju inte mindre sug o leta när vi råkar glömma, snacka om självbelönande o få världens godis när man letar högt o lågt.... 


Java ja,,, hon letar i allt hon hittar, öppnar o tittat inuti. Som ett barn helt enkelt, vad finns här i?

hur fungerar den här? kan man äta?

Igår hade Oliver lagt ett timglas på golvet tydligen och vem hittade det? jo Java såklart!

Hon plockade av båda limmade plaständarna, o hällde ut sanden på golvet och i deras soffa... sen var hon nöjd. Inget roligare än sand i den, då vet jag det!

En tennisboll? den är himla kul o leka med, men kanske är det något ÄNNU roligare inuti? nehe TOMT!? hur trist är det, nu rullar den inte längre ens...

EN ny boll? DEN har nog något roligt inuti!? nehe, inte den heller....

En natt så hade vi inte stängt sopskåtet i köket ordentligt,,, gissa om det låg papper överallt i huset när vi kom upp? mm tack o lov är komposten bakom den dörren som inte hade varit lite öppen ;)

Tack o lov så äter hon inte saker man inte bör, inte som jag märkt iaf! hon nöjer sig med att tugga o dra isär, undersöka men verkar bara vara på riktigt ätbara saker som hon äter iaf! 

Lilla busan,,, säkert mycket mer tok som hänt som jag inte kommer på just nu...


Sen är dem väldens goaste som båda två vill ha mina använda kläder som snuttefilt.

Inte att ha sönder utan att gosa in nosen i och sova på.

  



Presentation


Om du tycker om hundbilder, att läsa om träning o tävling i framför allt rallylydnad men även spår och annat bus!?

Välkommen :)

Mer info om mig och mitt val av hundras i presentationen.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards