Direktlänk till inlägg 5 juni 2015

att lyckas o misslyckas

Av Emma - 5 juni 2015 13:39

Ja en sak är då säker. När man vill lyckas, ja då gäller det o jobba, jobba! 

Hade doftprov i NW med mina flickor igår. Det gick INTE bra. Ingen av dem klarade det.

Tänk va lätt det vore o säga -äh de ville inte jobba! de va inte på rätt humör! -det var en ny plats de inte är vana med!

-de kände nog att jag var lite spänd! osv osv 

MEN istället så ska jag vara ärlig, mot hundarna och mot mig själv.

Vi har inte tränat tillräckligt på slutet.

Fokus har legat på kommande rallytävling, och en hel del tid har gått till sjukhusvistelse med mellersta sonen.

Sen hade jag mer eller mindre glömt att vi bokat in oss på doftprov dessutom :/


Hur som helst så hade jag två underbaringar som inte förstod vad jag ville, de gick rätt fint fot, tittade på mig med frågande blick -Hallå, matte! tala om vad du vill att vi ska göra!? 

Jag talade förstås om vad jag ville att de skulle göra, men har man inte tränat in det tillräckligt eller framför allt underhållit en nyintränad sak så blir det lätt så att ens älskade fyrbenta faktiskt inte har en chans o förstå vad den där vimsiga matte egentligen menar att man ska göra, o vet man inte vad hon vill så är det tryggaste o gå rätt nära o hålla ögonkontakt :)


Som en vän på platsen sa

-ett rätt angenämt problem ändå, att hundarna har "för bra" fokus på matte 


Nå väl, vi tar tag i träningen på nytt så får vi köra om doftprov längre fram. 

För att de kan använda nosen, bara de vet VAD de ska leta efter.

DET vet jag med säkerhet :)

  


Rallylydnad då?!

skulle egentligen haft tävlingsdebut med Java förra helgen, men var då inlagd på sjukhuset med sonen så fick ställa in. Anmält oss till tävling om ca tre veckor istället! Så nu ska det finslipas! 

Decibel är inte anmäld till någon tävling, har papper för att ansöka om dispens hemma men måste oxå ta tag i att åka förbi veterinären igen o få det ifyllt av dem innan jag kan skicka in...


Tränar gör jag dock även med henne såklart!

Två vackra flickor som älskar att träna! 

Man är lyckligt lottad...!


Här tränar vi på bana hemma på baksidan.

Jag och JAVA


Startpossitionen i rally är alltid sitt på väsnter sida.

   

Momentet ovan är "sitt, ligg, gå runt" vilket innebär att hunden sätter sig, sen lägger sig och då går föraren ett varv runt hunden som ska ligga still. Java vill hålla full fokus ändå och vrider nästan halsen ur led ;)



   



Jag och DECIBEL

 



momentet nedan är "sitt gå runt" och innebär att hunden ska sitta och föraren går ett varv runt hunden, för att sedan fortsätta tillsammans i fotpossition.  

 

Momenten ovan är SNURR.

Alltså att hunden ska göra en snurr utåt från föraren och sedan tillbaka in i fotpossition


 



Java ska starta i nybörjarklass och har därför koppel på sig.

Decibel är i mästarklass och är därför okopplad :)



 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 6 april 2016 22:26

Hunnit mycket med hundarna idag, ett varsit nw pass på dagen, som de båda tvärslocknade efter :) Sen nu ikväll blev de långpromenad med inslag av miljöträning...! Ihop med Malin o Bosco. Kupolen o norra backas handelsområde, in o gick lite ...

Av Emma - 2 april 2016 09:01

Dålig som sjutton på att skriva i bloggen! Tror inte jag skrivit om att jag o Decibel tävlat en gång i mästerklass igen efter ett års uppehåll, fick inte godkända poäng men hade en bra dag ...

Av Emma - 22 februari 2016 20:35


en sån dig där koppelpromenaden och efterföljande träningspass i följsamhet o stadga bara får mig att LE :) Java har en förmåga att ligga i framåt som om hon vore en travhäst med vinnarskalle när kopplet är på. Lös hänger hon runtomkring mig på la...

Av Emma - 6 januari 2016 17:53


snöööö vi älskar det! O nu har vi tagit fram dragselarna o testat pardrag. Dem går otroligt fint ihop mina två lurvöron, även om Java är lite mer framåt än Decibel som helst jobbar med fokus på mig. Jag har ju aldrig haft nån ambition o "köra in" dem...

Av Emma - 29 december 2015 15:34

trotsade min förkylning o knatade ut med hundarna på en rejäl tur i skogen :) Fick tips omen app i en fb grupp. Appen i sig var för krånglig anser jag, svårt o få till snygga bilder men denna blev i alla fall vacker ...

Presentation


Om du tycker om hundbilder, att läsa om träning o tävling i framför allt rallylydnad men även spår och annat bus!?

Välkommen :)

Mer info om mig och mitt val av hundras i presentationen.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards