Direktlänk till inlägg 13 januari 2014

Ny Blogg!

Av Emma - 13 januari 2014 09:55

Hej!

Emma heter jag, bloggar om mig och min familj men framför allt om min hund Kristaras Dramatic Decibel. En engelsk springer spaniel född 21 september 2009.


I min tidigare blogg så kan ni läsa om oss bakåt i tiden.


Känns klyvet att byta blogg men då det inte går att lägga in videos och jag gärna vill kunna dela mer än bilder i min text om träning och vardag med Decibel så byter jag till den här, trivs jag inte så byter jag väl tillbaka ;)


historik på mig då:

Jag bor med min sambo och tre barn (föda 00, 03 och 12) i en villa i Dalarna, tillsammans med 2 katter, 2 kaniner och Decibel. Decibel är född på Kristaras kennel i värmland och kom till oss när hon var 6 månader.

Jag hade då drömt om egen hund sen barnsben. Jag är uppvuxen med schäfer och har alltid haft egna djur. Häst, kanin, katt, marsvin, undulater mm. Älskar djur men drömmen har alltid varit egen hund, ville dock vänta in rätt tillfälle i livet, tillfället när en hund skulle kunna ha det bra med mig. Så när jag fått fast jobb, jag o sambon flyttat till hus och jag kände att nu har vi en trygg tillvaro och kan ge en hund ett bra liv, inte bara för några månader utan framåt, så var det dags!

Sambon är inte spec intresserad av djur, och ville väl egentligen inte ha hund alls och absolut INTE schäfer som " är både fula och elaka" jag hade länge drömt om just en egen schäfer men fick här börja titta på andra raser. Jag tittade på bilder, läste på mer om raser jag bara kunde lite om osv. Sambons farmor hade när han var liten haft en engelsk springer spaniel sa han när vi tittade på bilder på dessa (visade sig sen att de haft en welsh, men ändå) så jag läste på om den här för mig rätt okända rasen. Jag ska erkänna, jag var rätt anti i början, en tanthund med lockiga örom som helst ligger o blir tjock i soffan var inte riktigt vad jag ville ha.... MEN här hade jag FEL FEL FEL. Läste och kollade på hemsidor som uppfödare har och blev mer o mer intresserad, det här var ingen liten tjock slö hund, det var ju en aktiv ras men som ändå gärna är med sin familj o myser. Verkade vara en allroundhund och i lagom storlek, inte stor inte liten. Jag vill helst ha en valp men kände att med de tider vi ändå jobbar så skulle en unghund passa bättre eftersom den trots allt skulle få lov att vara själv en del redan efter semestern som jag kunde ta ut... Som en skänk från ovan kom en annons ut på en brun o vit spaniel, ett foto framifrån där hon rusade i snön, med öronen fladdrandes som på Dumbo, 5 månader gammal och inte en hund som haft många hem utan hon bodde kvar hos sin uppfödare. Jag pratade med sambon som sa ok, ring o prata med dem.

Efter ca 45 min telsamtal, kände jag att personkemin fanns där, jag gillade helt klart uppfödarnas syn på hund. Nu återstod att se om där fanns kemi oss och hunden emellan oxå.

Planerade in ett besök och väl där fanns inga tvivel, ett gäng glada men lugna hundar. Inte massa skall, inte massa hoppande utan glada svansar buffar och mys. Lilla Decibel kröp upp i mitt knä och när hon skulle ut på gården för att kissa apporterade hon sambons handskar som han tappat utanför bilen, lyckligast i världen! Än idag är handskar det bästa hon vet att både leka med, bära på och även gosa med ;)

Kort o gott, det besöket gav FIN reklam för rasen, fick mig att känna att jag skulle ha stöttning från Christina och Tony om jag behövde samt gav ett hjärta som slog volter hela vägen hem. Det fanns inget att fundera på, klart Decibel skulle bo med oss!

Bästa beslutet ever!

 

Min vackra flicka :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 6 april 2016 22:26

Hunnit mycket med hundarna idag, ett varsit nw pass på dagen, som de båda tvärslocknade efter :) Sen nu ikväll blev de långpromenad med inslag av miljöträning...! Ihop med Malin o Bosco. Kupolen o norra backas handelsområde, in o gick lite ...

Av Emma - 2 april 2016 09:01

Dålig som sjutton på att skriva i bloggen! Tror inte jag skrivit om att jag o Decibel tävlat en gång i mästerklass igen efter ett års uppehåll, fick inte godkända poäng men hade en bra dag ...

Av Emma - 22 februari 2016 20:35


en sån dig där koppelpromenaden och efterföljande träningspass i följsamhet o stadga bara får mig att LE :) Java har en förmåga att ligga i framåt som om hon vore en travhäst med vinnarskalle när kopplet är på. Lös hänger hon runtomkring mig på la...

Av Emma - 6 januari 2016 17:53


snöööö vi älskar det! O nu har vi tagit fram dragselarna o testat pardrag. Dem går otroligt fint ihop mina två lurvöron, även om Java är lite mer framåt än Decibel som helst jobbar med fokus på mig. Jag har ju aldrig haft nån ambition o "köra in" dem...

Av Emma - 29 december 2015 15:34

trotsade min förkylning o knatade ut med hundarna på en rejäl tur i skogen :) Fick tips omen app i en fb grupp. Appen i sig var för krånglig anser jag, svårt o få till snygga bilder men denna blev i alla fall vacker ...

Presentation


Om du tycker om hundbilder, att läsa om träning o tävling i framför allt rallylydnad men även spår och annat bus!?

Välkommen :)

Mer info om mig och mitt val av hundras i presentationen.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<<
Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards