Direktlänk till inlägg 13 januari 2014

Träning och Tävlingshistoria!

Av Emma - 13 januari 2014 10:43

I första inlägget här i nya bloggen skrev jag om oss och om när Decibel kom till oss, nu tänkte jag fortsätta med lite tränings och tävlingshistorik!


6 månader úng var hon, lilla Decibel när hon kom till oss, inkallningen satt redan fint. Sitta kunde hon och allmänt trevlig och glad var hon. Vi hade fått hem en hund med fin bakgrund att jobba vidare med.


När hon var kring året gick vi en agillitykurs, jag tyckte det såg roligt ut och ville få mer inblick i vad det var. KUl var/är det och vi tränar ibland, för skojs skull! Decobel tycker om agillityns fart o fläkt!


Längre fram (tror det var våren 2011) så gick jag en viltspårskurs med springerklubben gävle/dala. Roligt även det här, Decibel är duktig i spåret! Hon tycker det är riktigt roligt och jag med.

Härligt, ännu en grej att variera vardagen med :)


Sen blev det lite uppehåll i "lära nytt" och vi fortsatte träna på det vi kunde, vardagslydnad, spår, följsamhet i fotgående osv. Decibel hänger med på och gillar det mesta!


Vintern 2013 började jag bli sugen på att ta mig mer kvalitetstid själv med Decibel, då hade familjens minsting Oliver fyllt 1 år och det blev lite lättare för sambon att ha honom själv längre stunder.

På våren såg jag ett inlägg på facebook, en tjej skulle köra nybörjarkurs i Rallylydnad. Aldrig hört talas om detta förut så googlade fram vad det var, lät ju skoj!

Så bokade in oss på kursen och ja, det var skoj!

Sommaren gick och träningen blev lite lagd på is...

Så till hösten skulle samma tjej, Katrin, ha kurs igen i Rallylydnad, denna gång i Avancerad och Mästerklass. Vi hoppade på igen och fick än mer upp ögonen för hur roligt detta är! både jag och Decibel tycker om det.


Nu började även tävlingslusten komma, jag som aldrig någonsin varit en tävlingsmänniska!!

6 starter fick vi ihop under hösten 2013.

3 godkända i Nybörjarklassen (71, 90, 94 poäng) gjorde oss klara att flytta upp till fortsättningsklass!


 


Första tävlingen i Fortsättningen gick ok, ända tills jag fick hjärnsläpp och klappade om min duktiga flicka,

efter målskylten MEN 0,5 meter INNAN banmarkering :/

jaja diskade blev vi och en stor erfarenhet rikare ;)


Två starter till hann vi med i Fortsättningen innan det nya året tog vid.

Det var en dubbeltävling i Rättvik, första gav oss 73 poäng. Trots 15 minus på hindret, Decibel hade för mycket fokus på mig och fortsatte titta på mig istället för framåt när jag visade på hindret och sprang helt sonika rakt genom det, det hade hänt även på träning så måste värma upp på hinder så hon är med mig på att det kan komma, men det fanns inget hinder på plats. Lärt oss ännu en sak, att ta med ett hinder till tävling för uppvärmning!

Andra starten den dagen var hon beredd på hindret och där gick vi av banan med behållna 98 poäng och en varm glad känsla i hela kroppen!

Den där känslan man får när allt hamnar på plats, underbara hund! 

  

Nu är vi inne i 2014, siktet är inställt på att klara RLD F i år, första tävlingarna är den 2 feb i Rättvik, dubbeltävling igen, sen blir det en start 9 feb i Fagersta... Sen får vi se vart vi ligger, om vi klarat vårt mål redan där?! eller om vi ska kämpa vidare, samt OM vi klarat det om vi är redo för nästa klass eller pausar en stund innan den utmaningen ;)

Finns en del o jobba på med högerhandlingen kan man säga :D


 






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 6 april 2016 22:26

Hunnit mycket med hundarna idag, ett varsit nw pass på dagen, som de båda tvärslocknade efter :) Sen nu ikväll blev de långpromenad med inslag av miljöträning...! Ihop med Malin o Bosco. Kupolen o norra backas handelsområde, in o gick lite ...

Av Emma - 2 april 2016 09:01

Dålig som sjutton på att skriva i bloggen! Tror inte jag skrivit om att jag o Decibel tävlat en gång i mästerklass igen efter ett års uppehåll, fick inte godkända poäng men hade en bra dag ...

Av Emma - 22 februari 2016 20:35


en sån dig där koppelpromenaden och efterföljande träningspass i följsamhet o stadga bara får mig att LE :) Java har en förmåga att ligga i framåt som om hon vore en travhäst med vinnarskalle när kopplet är på. Lös hänger hon runtomkring mig på la...

Av Emma - 6 januari 2016 17:53


snöööö vi älskar det! O nu har vi tagit fram dragselarna o testat pardrag. Dem går otroligt fint ihop mina två lurvöron, även om Java är lite mer framåt än Decibel som helst jobbar med fokus på mig. Jag har ju aldrig haft nån ambition o "köra in" dem...

Av Emma - 29 december 2015 15:34

trotsade min förkylning o knatade ut med hundarna på en rejäl tur i skogen :) Fick tips omen app i en fb grupp. Appen i sig var för krånglig anser jag, svårt o få till snygga bilder men denna blev i alla fall vacker ...

Presentation


Om du tycker om hundbilder, att läsa om träning o tävling i framför allt rallylydnad men även spår och annat bus!?

Välkommen :)

Mer info om mig och mitt val av hundras i presentationen.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<<
Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards