Alla inlägg den 23 juli 2014

Av Emma - 23 juli 2014 08:18

Onsdag idag. 

Min stora lilla flicka blir nu 5 månader!

Vart tar tiden vägen?

Från ett bitande studsande bajsande kissande "monster" till en något lugnare modell av liten springer spaniel.

Söt som socker, len som sammet och lite smått tandlös ;)

Hon är härlig Java, och så gott som rumsren nu.

Kiss kommer det inne ibland, spec nattetid om matte är svårväckt *skäms på sig matte*

När hon vill ut kommer hon o ställer upp framtassarna i sängen, tittar bedjande på mig!

Vaknar jag inte av det så kommer en lite halvklumpig tass svingandes o landar på mitt ansikte eller arm.

Vaknar den här sega matte inte då, ja då blir de kiss på golvet...!

Skyll dig själv matte som inte vaknar av söta spanielögon :D


Jag tränar inte så mycket med henne, tycker hon får vara bebis i "lugn o ro" däremot så kommer ju träning av vardagssaker automatiskt


* Sitta när man väntar på maten

Inga problem alls, kan till o med vänta på varsegod nu.

 

* Inte hoppa när man hälsar

Går helt oki, blir bättre o bättre o hon har börjat få in samma stil som Decibel, pressa sig så hårt man kan mot benen på den man hälsar på istället för att hoppa. 


* Komma när vi ropar!

Inkallingen sitter SÅ BRA! Hon kommer som en kanonkula när vi ropar eller visslar. Även när hon varit lös o vi fått hundmöte. Farfar hade henne till o med lös själv en sväng vid stugan igår, de fick möte o han ropade in hundarna o bägge kom direkt till honom oxå. Hemma och i sommarstugorna samt hos mormor är hon lös på gårdarna, utan staket, o håller sig där.


* Inte sno mat

Här har vi en lååång bit kvar tror jag ;) Oj så tarv hon är, men jo då. Hemma är det bättre och Oliver snor hon inte av längre. Han har lärt sig hålla upp handen om han håller i något, då sätter hon sig så han kan gå vidare. Värre är det när vi samlas hela släkten o alla småbarn är med, de har inte lärt sig hålla undan maten och det har i sin tur Java lärt sig. Så hon håller sig nära dem o snor så fort hon kan så nu sist fick hon o Decibel ligga vid sidan av, Java bunden, medan vi åt. Så länge Decibel var platsad på samma ställe så höll sig Java lugn o vilandes under tiden. 


* Gå fint i koppel

Att gå i koppel utan att dra hör till vardagshyffs tycker jag och det fungerar helt oki,

visst får hon för sig o skutta framåt ibland men oftast går hon fint.

Har dock inte lagt så mycket fokus på att "gå fot" utan bara gå utan att ha sträckt koppel.


* Hantering

Att bli borstad, få klippta klor o bli trimmad ingår ju i vardagen.

Borsten o klosaxen känner hon nu, inte ligger/står/sitter hon still direkt, men inte värre än att det fungerar o hon tycker det är rätt mysigt o få bli ompysslad lilla fröken gos! Så klorna blir klippta med jämna mellanrum o vi tar allihop på en o samma gång utan bekymmer, tassarna har jag klippt men inget annat. Dock ligger hon med bredvid när jag trimmar decibel så hon även vänjer sig med ljudet av klippmaskinen :)


* Kärlek - Relation - Tillit

Här kommer det viktigaste, och för mig grunden, i mitt liv med hundarna.

Att få krypa upp i knät på matte o sova ut när man är trött, att få en godbit helt enkelt för att man är så söt,

att bli klappad o kramad, att veta att matte säger ifrån om barnen blir för mycket eller gör fel,

att få leka o busa med människorna i flocken, att veta vad man får o inte får göra mm. 

Har man en kärleksfull relation där man vet vart man har varandra och törs lita på varandra så tror jag allt det andra kommer lite av sig självt <3 

 

*****

Men snart så, är det dags för lite mer träning.

Trix o fotgående, sitta, ligga, stå på kommande mm mm

Det finns mycket att lära och roligt ska vi ha under tiden :)

Faktum är att vi börjar lite smått idag, för idag blir det ringträning!

Tänkte ev ställa ut Java i höst för o se om vi tycker det är roligt.

Så idag testar vi o lära oss lite om utställningens konst :)

 

Sen har vi väl lite smått sikte på rallylydnads start när hon är runt året... Om vi är redo då!

 

*****

 

Sen händer det saker med Decibel med, har nämligen anmält henne & mig till start i mästerklass.

Vet inte om jag är riktigt klok men vi kör!!! <nervös matte> 

Så nu blir det ingen slapparsemester direkt!! 

<3



 

 

 





Presentation


Om du tycker om hundbilder, att läsa om träning o tävling i framför allt rallylydnad men även spår och annat bus!?

Välkommen :)

Mer info om mig och mitt val av hundras i presentationen.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards