Alla inlägg den 22 maj 2015

Av Emma - 22 maj 2015 08:23

Igår körde vi ett rejält träningspass nosework!

Jag tog bara med mig Java eftersom det skulle vara utomhussök och hon har kommit längre än Decibel i söket. Decibel är mer tveksam så vill träna in henne lite mer på doften i utomhusmiljön

hemma först så vi inte går för fort fram.


Vi var 7 st (tror jag) som träffades med hundarna för att träna.

Började med att gå från bilarna, de flesta hundar var nyfikna, pigga o framåt!

Java skötte sig men nog var kopplet väldigt sträckt emellanåt!

nytt ställe, centralt, massa dofter! Spännande! 


Vi var ute ca 2 timmar. Turades om att gömma doftkällan i varierande miljö!

Vi tog oss runt en stor kontorslokal som har många små språng i huset och mycket saker runt om kring så riktigt bra ställe att gömma dofter på! Blir en del jättenyttig väntan när vi går så många och turas om!

Att stå still medan matte pratar med andra, att inte leka o busa med de andra utan faktiskt bara vara kring matte o lugn är sååå bra träning för liten piggelin ettåring :)


Det blev 7-8 st sök och hon klarade alla utom en själv! De flesta gick rätt snabbt, några krävde lite mer sökande och en fick jag mer eller mindre visa henne!

Där var doften lagt i en stor blomkruka med bara jord,

jorden var fuktig så vet inte om det var det som gjorde det så svårt?!

flera av hundarna hade problem att hitta doften där i jorden. 


Det roliga var att jag märkte SÅ väl på Java hur mycket lugnare hon blev och hur fokus på mig blev större o större efter tiden! Från att mest vilja framåt o lukta på allt o nästan studsa fram och vilja leka med alla hundar till att strosa på i slakt koppel vid sidan av mig o lukta lite här o där i lugn o ro och helt strunta i de andra hundarna.

När vi var klara så fick de knata runt lite i en konstgjord damm och Java hälsade även på Lenas mysiga

labbetjej som är två år.


Hur som helst, en härlig kväll med fint väder, jättetrevligt sällskap, en duktig o nöjg hund och en nöjd matte :)




Idag har vi fredag! Planen idag är en längre promenad samt ett pass rallyträning var och ihop med hundarna. Kanske hemma eller oxå så åker jag upp till klubben för att känna in miljön inför kommande tävling som ju faktiskt är på hemmaplan, dum (lat?) som jag är så har jag inte tagit mig dit så mycket som jag ju faktiskt kan och när vi nu ska tävla på hemmaplan så kan vi ju faktiskt träna in mijlön inför tävnlingen o få en hel del "gratis" på det sättet... matte ska bara "ta tummen ur..." o åka dit :D






Presentation


Om du tycker om hundbilder, att läsa om träning o tävling i framför allt rallylydnad men även spår och annat bus!?

Välkommen :)

Mer info om mig och mitt val av hundras i presentationen.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards