Alla inlägg den 2 februari 2014

Av Emma - 2 februari 2014 16:50



Idag har vi tävlat i Rallylydnad, fortsättningklass i Rättvik. En välordnad tävling! Träffat massa trevliga människor och hundar som vanligt under dessa tillställningar :)


Tänkte starta dagens blogg med att fundera "högt" på det här med tävling. Att jag tävlar för att både jag och Decibel tycker det är roligt känns självklart. Jag skulle INTE vilja vara på tävling med en hund som inte tycker det är roligt och att tävla själv om man inte tycker det är roligt känns ju enbart dumt?! 

Vidare då, om att ha roligt är självklart vad är då målen? För MIG och med Decibel som sällskap, alltså för OSS som ekipage har jag som mål att få godkänt, alltså över 70 poäng, Sen anser jag att vi ska ha 80 poäng och uppåt för att vara nöjd, och 90 och uppåt så känner jag mig supernöjd!

Sen är det självklart olika från bana till bana, från dagsform till dagsform. Men jag anser att VI TILLSAMMANS ska kunna få 80 poäng. NU i fortsättningsklass vill säga. Ny klass nya nöjdhetsmål sen ;)

Därmed inte sagt någonting alls om andras mål, andras resultat. Jag tycker att det viktigaste med mål är att dem är personliga. Alla har vi olika förutsättningar och det viktiga är ju att sätta mål utifrån sina egna förutsättningar som ekipage! 


Idag har jag en löpande tik, vilket gjorde att jag från start hade en känsla av att det "går som det går" vi får se om hon "är med mig" eller tänker köra mest själv ;)


Första banan var en lite klurig en, många svängar och man korsade fram o tillbaka kändes de som, men en rolig bana!! 

Decibel var taggad som sjutton, hoppade o studsade i glädjeyra!

Vi välte nån kon, en skylt med tror jag ;) och att ha en LIGG under spring och direkt efter hinder i spring, ja det var en klurig en!! O hindret, ja det såg inte Decibel i tid så blev väldigt sent hopp och rivning (-5p) vi fick en "sned" på LIGG oxå, för visst la hon sig, men den va inte snyggt utförd ;)



Jag är redo matte, NU kör vi!!



Andra banan var Decibel lite lugnare och studsade inte som en boll hela tiden :) Här hade vi bättre kontakt och det kändes bra! Kom ihåg tempoväxlingen här med :D

Så var det hindret ja, vi hade värmt upp ÄNNU mer på hinder inför andra omgången men NERÅ, hon har så full fokus på mig så hon upptäcker hindret för sent, trots att jag försöker vara tydlig med vårt hoppkommando både med röst o tecken... -5 på rivning även i den här omgången! 



Gos på läktaren när våra rundor var klara <3





"Mycket engagerad hund, bra jobbat!" Blev vår kommentar i första tävlingen, och 79 behållna poäng!



"Fint långsamt tempo" var kommentaren i andra tävlingen (alltså det långsamma tempot som var tempoväxlingen i denna banan) och 86 behållna poäng! :D


Så sammanfattat:

NÖJD: Med poängen totalt sett

          Med tanke på löp var hon mer med än jag vågat hoppats på!

          Jag kom ihåg alla tempoväxlingar (typ 4 st totalt)


Mindre nöjd: Med hoppen! vi som tränat så mycket med hinder!! men mer o fler hinder behöver vi tydligen!


MEST NÖJD: Vi har tillsammans lyckats erövra ännu en titel!!! RLD N och nu RLD F!!! 


En tävling till i fortsättning eftersom vi redan är anmälda, SEN dags för Avancerad klass!

Så nu blir det fokus på HINDER, HÖGERHANDLING, BACKA och HONNÖR!


Trötta och nöjda tar vi nu kväll!

Tack Falu BK för en härlig tävlingsdag!





Presentation


Om du tycker om hundbilder, att läsa om träning o tävling i framför allt rallylydnad men även spår och annat bus!?

Välkommen :)

Mer info om mig och mitt val av hundras i presentationen.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards